سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مراقبت از چشم در هنگام کار با کامپیوتر

محدود بودن ساعت استراحت در برخی مشاغل که دائما با سیستم‌های کامپیوتری سروکار دارند، یک خطر بزرگ برای سلامتی چشم است. گاهی اوقات به دلیل حساس بودن شرایط کاری، آن چنان از خودمان غافل و درگیر کار می‌شویم که یادمان می‌رود حتی پلک بزنیم. البته درست است که پلک زدن یک کار غیر ارادی است، اما نکته ای که باید در نظر بگیرید این است که در هنگام کار باید کنترل بیشتری روی پلک زدن برای مراقبت از چشم خود داشته باشید. البته بخشی از این مراقبت‌ها نیازمند بهبود وسایل و شرایط موجود است. گاهی سطح میز اداری آنقدر کم است که با قرارگیری در پشت آن فاصله کمی با مانیتور خود دارید. این نزدیکی دید با مانیتور فشار زیادی بر روی عضلات چشم‌ها وارد می‌کند. اگر بخواهیم استانداردی برای این موضوع بگوییم باید فاصله چشمان شما با مانیتور حدود 50 سانتی متر باشد. همچنین زاویه دید شما باید حدود 20 درجه از مرکز صفحه مانیتور پایین‌تر باشد. حتی میتوانید از پایه مانیتور استفاده کنید.
 پایه مانیتور، یک قدم برای سلامتی شما است.
در هر صورت اگر احساس خشکی چشم داشتید، می‌توانید از قطره‌های اشک مصنوعی که در داروخانه‌ها موجود است برای مراقبت از چشم خود استفاده کنید. اما بهترین کار این است که به دکتر متخصص مراجعه کنید.

مراقبت از چشم در هنگام کار

ورزش چشم را فراموش نکنید!

بله شما می‌توانید به سادگی عضلات چشمان خود را ورزش دهید. چند ساعت کار با سیستم کامپیوتری فشار زیادی بر روی چشم‌ها ایجاد می‌کند. برای رفع این خستگی باید چشمان خود را ورزش دهید. به این صورت که بعد از نیم ساعت کار مداوم و نگاه کردن به مانیتور، چشم از صفحه آن برداشته و به جای دور خیره شوید. سپس نگاه خود را به سمت راست و چپ ببرید. این حرکت را در جهات گوشه نیز انجام دهید تا گردش خون در اطراف چشم بیشتر شود و اکسیژن بیشتری به آن برسد. یک دقیقه برای این حرکات وقت بگذارید. شما با ورزش چشم از ایجاد تیرگی دور پلک و گودی زیر چشم هم جلوگیری می‌کنید. به هر حال مراقبت از چشم از لحاظ حفظ زیبایی آن هم باید در نظر گرفته شود.
برای تمرین بعدی می‌توانید چند ثانیه به یک شی در فاصله دور خیره شوید و چند ثانیه به شی در نزدیکی خودتان خیره شوید. حتی خوب است چند ثانیه چشمان خود را ببندید و نفس عمیق بکشید. شک ندارم با این کار روحیه بیشتری برای انجام کارهایتان به دست می‌آورید.
همچنین می‌توانید دستان خود را بشویید و کمی چشمانتان را ماساژ دهید. شستشوی چشم با آب سرد نیز کمک زیادی در جهت رفع خستگی می‌کند.

نور مانیتور را برای مراقبت از چشم تنظیم کنید

قبل از این که نور مانیتور را تغییر دهید، نور محیط را بازبینی کنید. اگر میز کارتان در کنار پنجره است باید شرایط را طوری فراهم کنید که نور آفتاب در طی روز به صورت مستقیم بر صفحه مانیتور شما برخورد نکند. همچنین نور محیط مناسب باشد. اگر این نور کم‌تر از حد استاندارد باشد، شما مجبورید بیش از حد بر روی مانیتور خم شوید که منجر به مشکلات دیگری مانند درد در ستون فقرات و گردن شود. همچنین زیاد بودن نور محیط هم باعث خستگی و خشکی چشم می‌شود.
پس از متعادل سازی نور محیط، برای مراقبت از چشم خود در برابر مانیتور نیز حواستان جمع باشد. حال در این مرحله می‌توانید نور مانیتور خود را بر اساس نور محیط تنظیم کنید.
در صورتی که از چراغ مطالعه استفاده می‌کنید باید دقت داشته باشید که مستقیم با چشمان شما و صفحه مانیتور برخورد نکند.
با همه این مراقبت‌ها، مانیتور دارای اشعه‌هایی است که برای دیدگان ما مفید نیست. برای جلوگیری از آسیب این اشعه‌ها باید از عینک‌های مخصوص استفاده کنیم. در صورتی که چشمان شما ضعیف است، عینک‌های طبی را انتخاب کنید که علاوه بر قابلیت بازتاب اشعه‌های مضر مانیتور، بر اساس شماره چشم شما ساخته شود.